Oszustwa "na BLIK" – jak się przed nimi chronić?
Coraz częściej zdarza się, że osoby z naszego kręgu znajomych padają ofiarą, bądź są narażone na tzw. oszustwo „na BLIK”. Mowa tutaj o polskim systemie płatności internetowych, który został stworzony w celu ułatwienia transakcji finansowych. Dzięki niemu, wystarczy znać jedynie numer telefonu osoby, której chcemy przelać pieniądze lub za coś zapłacić.
Niestety, te udogodnienia są również atrakcyjne dla przestępców. Najczęściej próbują oni przejąć kontrolę nad kontem na Facebooku i piszą do znajomych ofiary prosząc o udostępnienie kodu BLIK. Często maskują swoje działania pod prośbą o pożyczkę około 500 zł na zakup różnych przedmiotów. Każdy przestępca stosuje indywidualne metody manipulacji, podając różne kwoty i cele. Jeśli jednak ktoś zdąży zorientować się, że jest celem ataku, natychmiast blokuje danego oszusta.
Zanim to jednak nastąpi, oszust najpierw zmienia hasło do konta na Facebooku, uniemożliwiając jego prawowitemu właścicielowi odzyskanie dostępu. Istnieje jednak skuteczny sposób na uniknięcie takiej sytuacji.
Jeżeli dostaniemy prośbę o przesłanie kodu BLIK od znajomego lub członka rodziny, natychmiast powinniśmy do niej zadzwonić. Ważne jest, aby rozmowa telefoniczna odbyła się poza aplikacją Messenger, ponieważ ta najprawdopodobniej jest już kontrolowana przez oszusta.